Tutkimustehtävät
1. Viestinnän
määrä ja viestintävälineet ratkaisevat viestinnän tehokkuuden
Hyvä viesti
syntyy loogisesta rakenteesta ja hyvästä suunnittelusta. Johdonmukaista viestiä
on helppo seurata. Tärkeintä viestimisessä on, että asian ydin kirkastuu sinulle
eli löydät kirjoittamiseen juuri ne asiat, joista haluat puhua tai kirjoittaa.
Pääasioiden ryhmittely kokonaisuuksiksi auttaa suunnittelun ja valmistelun laatimisessa. (Lohtaja-Ahonen & Kaihovirta Rapo 2012, 53-54, 57). Lukija kiinnostuu tekstistä,
kun kirjoitat ja suunnittelet tekstin vastaamaan mielenkiintoiselta ja sellaiselta,
jota hän ymmärtää. Sisältöön vaikuttavat myös ymmärrettävyys ja luettavuus. Tekstin
ulkoasu vaikuttaa vahvasti siihen tarttuuko lukija tekstiin vai ei. (Lohtaja-Ahonen
& Kaihovirta Rapo 2012, 75).
Näin ollen
viestinnän määrällä ei ole varsinaista merkitystä viestinnän tehokkuuden
kanssa. Mielenkiintoinen ja tärkeä sisältö sekä se mikä vastaanottajaa
kiinnostaa ratkaisee enemmän kuin liian laaja viestinnän määrä ja sisältö.
Tehokasta viestintää
suunnitellessa on tärkeää miettiä myös viestintäkanavat, missä teksti
julkaistaan. Verkkoon tai painotuotteeseen julkaisu vaikuttaa käyttämiisi
ilmauksiin ja tekstin pituuteen. Verkkoon julkaisussa on hyvä huomioida
kirjoittaako internettiin vai intranettiin vai tuleeko tekstistä tekstiviesti
vai sähköposti. Jos teksti päätyy painotuotteeksi, on hyvä miettiä, onko
painotuote sanomalehti, tiedote, vuosikertomus tai jokin muu. (Lohtaja-Ahonen
& Kaihovirta Rapo 2012, 53). Verkkoteksti poikkeaa paperista. Ne ovat
visuaalisia, jolloin verkkosivuilla kävijä ennemmin katselee ja silmäilee
sivuja olevia tekstejä. Ihmiset lukevat 25 prosenttia hitaammin näytöltä kuin
paperilta, minkä vuoksi näytöltä lukemisesta ei pidetä. (Lohtaja-Ahonen &
Kaihovirta Rapo 2012, 77). Eri viestintävälineet siis ratkaisevat myös sen,
miten reagoimme viestinnän sisältöihin.
Onnistunut
viestintä on aina pitkälti kiinni kahden osapuolen välisestä yhteistyöstä.
Viestinnässä on olennaista tietää millaisen henkilön kanssa on tekemisissä,
mikä häntä kiinnostaa, mikä on hänelle entuudestaan tuttua ja mikä häntä
mahdollisesti motivoi. Vastaanottajan asemaan asettuminen edistää viestin
välittymistä ja parantaa sen muistamista. Osa oppii kuulemalla, lukemalla ja
osa itse tekemällä. Ihmiset lukevat tekstejä eri tavoin; silmäillen, syventyen
ja toiset puolestaan käyttävät hakemistoja. Sen sijaan, että kirjoittaisi
tekstin vastaamaan tutuinta ja helpointa tapaa, kannattaa miettiä
vastaanottajan tarpeita ja odotuksia. Tekstiä tukee visuaalisuus ja lukijaa
puhuttelevat väliotsikot. Viestinnässä onnistuu parhaiten mitä onnistuneemmin
osaa asettua vastaanottajan asemaan. (Lohtaja-Ahonen & Kaihovirta Rapo
2012, 33-34).
Tyypillisenä viestintäongelmana voidaan pitää sitä, että tietoa on liian paljon tai liian vähän, tieto on väärää tai se on ajallisesti myöhässä. Jotta viestinnästä olisi jotain hyötyä sen pitäisi olla oikein mitoitettua ja oikea-aikaista. Näiden asioiden takia, organisaatioissa tulisi nykyistä enemmän keskittyä suunnitelmallisuuteen ja tiedon johtamiseen mahdollisimman hyvän tuloksen aikaansaamiseksi.(Blogijanne 2015).
Vain
suunniteltu viestintä on tehokasta. Viestinnän suunnittelu edistää yrityksen
yhteiskuvan rakentumista, vähentää yllätyksiä, tekee yllätyksistä hallittavia
ja tehostaa kaikkien niin viestijän kuin vastaanottajan ajankäyttöä. (Lohtaja-Ahonen
& Kaihovirta Rapo 2012, 88).
Voidaan todeta,
että viestinnän mielenkiintoisuus, suunnittelu ja kohdentaminen vaikuttaa siis onnistuneesti
tapaan vaikuttaa vastaanottajaan.
Blogijanne 2015. Esa Lehtinen. Luettavissa: http://esalehtinen.blogijanne.fi/2015/05/19/ala-sahlaa-tyopaikkasi-viestinnassa/. Luettu: 27.9.2020.
Juholin, E. 2009. Viestinnän vallankumous. WSOY. Helsinki
Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. 2012. Tehoa työelämän viestintään. Sanoma Pro. Helsinki.
2. Voin sosiaalisessa mediassa kertoa huoletta mielipiteeni työnantajastani, koska kyseessä on yksityinen tilini
Monelle
yritykselle sosiaalisen median ohjeet ovat osa hyvä viestintästrategiaa. Hyvä
ja asiantunteva ohjeistus kasvattaa positiivista työnantajamielikuvaa, kun käytännön
ohjeistukset ovat osa perehdytyssuunnitelmaa, kaikkien saatavilla ja hyvin
mietitty.
Sometus voi tehdä myös hallaa yritykselle. Työntekijöiden ylilyönnit voivat olla tahallisia ja tahattomia tilanteesta riippuen. Negatiiviset kommentit niin asiakkaista kuin työntekijöistäkin voi aiheuttaa haittaa niin yritykselle kuin työntekijälle itselleenkin. Vastuuseen voi joutua, kun mokailee oikein pahasti hetken tunnepuuskan vallassa, joutuen rikosoikeudelliseen vastuuseen. (Kupli 2018).
Vaikka ongelmia
ei varsinaisesti olisikaan valmiiksi olemassa, voi negatiivinen päivitys tulla
esiin milloin vain. Sosiaalisen median ohjeistukset ennen ongelmaa säästää
maineen kolhiintumiselta ja säästää aikaa asian jälkiselvittelyiltä. (Kupli 2018).
Pitää myös muistaa, että ohjeistukset myös tukevat somen käyttöä myös yrityksen
hyväksi. Useasti positiivissävytteiset viestit jätetään julkaisematta, kun ei
olla varmoja säännöistä. Hyviä viestinnällisiä vaikutuksia saadaan, kun
kannustetaan koko henkilöstöä yrityksen viestinviejiksi ja rohkaistaan
positiiviseen viestintään avoimesti.(Kupli 2018.)
Lakiin
perustuva säännöstö kannattaa myös mainita, sillä työntekijä ei välttämättä
tule sitä edes ajatelleeksi. Kunnianloukkaus on rikos, teki sen kuka tahansa
tai missä tahansa. (Yle 2018.)
Työsopimuslaissa ja virkamieslaissa on määritelty lojaliteettivelvoite.
Lojaliteettivelvoitteen mukaan ”työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta työntekijältä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa.”
Yksityinen
tilikään ei suojaa virheiltä. Lojaliteetti velvoite sitoo työntekijää niin
vapaa-aikana kuin työssäolo aikana. Työnantajasta ei saa mennä sanomaan mitä
tahansa niin yksityisesti kuin julkisestikaan.
Yleinen
harhaluulo on, että työntekijä luulee yksityisten viestien olevan eri asia kuin
julkisiksi tarkoitetut viestit. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa Applella
työskennellyt työntekijä haukkui yhtiötä omalla sosiaalisen median tilillään.
Apple sai kuulla tästä ja irtisanoi työntekijän. Työntekijä piti irtisanomisia
laittomana ja vetosi siihen, että oli toiminut omalla yksityisellä FB-tilillään.
Englannin tuomioistuin totesi, että selitys ei auta, sillä FB-tili ei ole
täysin yksityinen media. Päätöksessä todettiin, että irtisanotun päivityksestä
pystyttiin päättelemään työntekijän työskennelleen Applella. (Yle 2016)
Hyvin yleisesti potkut voi saada negatiivisesta kirjoittelusta tai työnantajan haukkumisesta yksityisellä tilillä. ¨
Kupli 2018.
Strateginen ja aikaansaava markkinointitoimisto. Luettavissa: https://www.kupli.fi/yrityksen-sosiaalisen-median-pelisaannot-mihin-niita-tarvitaan/.
Luettu: 27.9.2020.
Yle 2016. Kotimaa. Luettavissa: https://yle.fi/uutiset/3-8661728. Luettu: 27.9.2020.
Yle 2020.
Sosiaalinen media. Luettavissa: https://yle.fi/uutiset/3-11210746.
Luettu 27.9.2020.
Viestinnän määrä ei tosiaan ole toimivuuden tae. Tarkastelet pääasiassa kirjoitettua viestintää, mutta toki kasvokkain tapahtuva viestintäkin kannattaa muistaa. Oletan, että sisällytät sitä kanavien yhteyteen.
VastaaPoistaMyös some-pohdintasi vastaa tehtävään hienosti. Yksityisetkin päivitykset saattavat päätyä julkisiksi. Arkijärkeä ja itsesuojeluvaistoa kannattaa aina noudattaa.
Lähteitä käytät taitavasti. :)
Palaute viestinnän määrään:
VastaaPoistaKaikkein oleellisinta viestinnässä on juuri tuo mainitsemasi tavoitteen kirkkaus. Muuten on tosi vaikea päästä toivottuun tulokseen. Nykyisestä kanavapaljoudesta on tärkeää valita organisaatiota parhaiten palvelevat vaihtohdot. Nykyisin tosiaan viestien runsaus on suurempi ongelma kuin niukkuus. Juuri siksi viestinnän suunnittelu on tärkeää.
Vastauksesi painottuu kirjoitettuun viestintään . Myös kasvokkaiseen viestintään sisältyy omat haasteensa.
Muista vielä aakkostaa lähteet ja tarkasta viitteiden pisteet.