Viestintäsuunnitelma

 

 


A)

YRITYKSEN ARVOJA KOSKEVA VIESTINTÄSUUNNITELMA


Tehtävässä on tarkoitus luoda 60 henkilön yritykselle arvojen uudistukseen liittyvä viestintäsuunnitelma. Tehtävän tarkoitus on vastata, että kenelle kaikille viestitään, mitä viestitään, miksi viestitään, missä kanavissa viestitään, milloin viestitään, kuka mistäkin viestintäaktiviteetista vastaa ja millä mittareilla onnistumista mitataan. Yritys on luomassa uuden arvopohjan, johon työntekijät on tarkoitus sitouttaa. Muutosprosessin viestimiseen on aikaa henkilöstölle kaksi kuukautta, jonka jälkeen uusi arvopohja julkistetaan asiakkaille ja yrityskumppaneille.

 

Organisaatio

 

Yritys: HR Makers Oy

Henkilöstö: 60 henkilöä

Toimiala: Henkilöstön rekrytointi ja vuokraus

 

Strateginen muutosviestintäsuunnitelma

 

1. Viestinnän tavoitteet

 

Luoda viestinnän uuden arvopohjan lanseeraus yrityksen intranetissä joustavasti ja sujuvasti sitouttaen.

 

2. Viestinnän seuranta (mittarointi) ja vastuuhenkilöt

 

Viestinnän avulla seurataan, että miten henkilöstö sitoutuu annettuihin tavoitteisiin ja yrityksen uuteen arvomaailmaan.

Viestinnän vastuuhenkilöinä toimivat viestintävastaava, toimitusjohtaja sekä johtoryhmä, joihin kuuluvat toimitusjohtajan lisäksi henkilöstöjohtaja, myynti ja markkinointijohtaja sekä kehitysjohtaja. Henkilöstön kanssa tullaan käymään keskusteluja siitä, miten arvomaailma toteutuu heidän työssään yhteisten työpajojen sekä webropol survey -kyselyn avulla.

Viestintäsuunnitelman jokaiselle arvolle annetaan kaksi viikkoa sitouttamisaikaa ennen uuden arvon julkistusta. Kahden viikon aikana käydään keskusteluja miten arvopohja toteutuu heidän työssään ja lopuksi järjestetään kesäkuussa yhteinen arvokysely webropol survey -työkalua hyödyntäen.

 

3. Kohderyhmät

 

Johtoryhmä

 

Johtoryhmälle viestitään muutosprosessin vaiheista ensimmäisenä, josta viesti lähtee kohdennetusti eri tiimien esimiehille ja heidän alaisilleen.

 

Kaikkien tiimien esimiehet

 

Tiimien esimiehet saavat työskentelypaketin muutosprosessista, jonka avulla he voivat käydä keskusteluja muiden työntekijöiden kanssa.

 

Muut työntekijät/myyjät/assistentit

 

Työntekijät saavat viestintää tiimiensä esimiehiltä, sekä yrityksen käyttämästä intranetistä.

 

4. Muutosprosessin uudet arvot

Viestintä tehdään uusien arvopohjien läpikäymiseksi. Ideana on saada työntekijät samaistumaan yrityksen uuteen arvopohjaan.

 

Arvot

Jatkuva kehittyminen

Toisten kunnioittaminen

Vastuullisuus

 

5. Kumppanit

Asiakkaille ja yhteistyökumppaneille tullaan viestimään arvopohjasta ja muutosprosessista kahden kuukauden työntekijöiden perehdyttämisen jälkeen.

 

6. Kanavat

Työntekijöille viestimisessä tullaan käyttämään pääsääntöisesti:

Intranettiä ja sieltä luettavaa arvopohja blogia

Muutosprosessin viestimiseen koko henkilöstölle järjestetään kolme työpajakeskustelua, joissa yhdessä käydään läpi arvopohjan toteutuminen työntekijöiden päivittäisessä työssä. Lopuksi järjestetään survey -kysely, jonka tavoitteena on mittaroida viestinnän suunnitelmallisuutta, läpinäkyvyyttä, käytännön toteutusta ja onnistumista.

 

7. Käytännön toteutus ja suunnitelma

Sisäisessä intranetissä viestinnän vastuuhenkilö julkaisee arvopohjan aikataulun mukaisesti ja käy tiivistaä blogikeskustelua aiheesta toimitusjohtajan ja johtoryhmän antamien ohjeiden mukaisesti.

Strateginen viestintäsuunnitelma

Arvot

Kehittyminen

Kunnioittaminen

Vastuullisuus

Tavoite

Uudet arvot/ jalkautus

Uudet arvot/ jalkautus

Uudet arvot/ jalkautus

Luonne

Virallinen ja vapaamuotoinen

Virallinen ja vapaamuotoinen

Virallinen ja vapaamuotoinen

Kenelle viestitään

 

Sisäinen henkilöstö

Sisäinen henkilöstö

Sisäinen henkilöstö

Mitä viestitään

Itsensä kehittämisestä ja kehittymisestä

Eettisyys, kunnioitus ja arvostus

Taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu

Miksi viestitään

Osana uutta arvopohjaista viestintästrategiaa

Osana uutta arvopohjaista viestintästrategiaa

Osana uutta arvopohjaista viestintästrategiaa

Missä kanavissa viestitään

Intranet

Intranet

Intranet

Milloin viestitään

16.4-30.4.2020

1.5.-15.5.2020

16.5-31.5.2020

Kuka vastaa

Viestinnän vastuuhenkilö, Toimitusjohtaja

Viestinnän vastuuhenkilö, Toimitusjohtaja

Viestinnän vastuuhenkilö, Toimitusjohtaja

Millä mitataan

Työpajat, kyselytutkimus

Työpajat, kyselytutkimus

Työpajat, kyselytutkimus

(Juholin 2013, 149). 

Lähteet:

Juholin, E. 2013. Communicare!. Kasva viestinnän ammattilaiseksi. Vitale Oy. Kopijyvä.

Viestijät. 2017. Miksi viestintää mitatataan. Luettavissa: https://viestijat.fi/miksi-viestintaa-mitataan/#629b49df. Luettu: 9.10.2020


B)

Hyvä uutinen sisältää aina yhden uutisen eli yhden kärjen. Useammat kärjet vievät uutiselta tehoa, jolloin niistä on hyvä laatia omat tiedotteensa. Hyvä otsikko houkuttelee ja puhuttelee, huono karkottaa. Hyvästä tiedotteesta löytyy aina lähettäjän nimi, tiedotteen luonne, päiväys, otsikko, ingressi, teksti ja lisätiedot. (Lohtaja-Ahonen & Kaihovirta-Rapo. 2012, 95, 97, 99, 101).


HR Makers Oy

Henkilöstöuutinen

1.4.2020

Organisaatiot sisäiset arvot uudistuvat!

HR Makersin arvot uudistuvat asteittain 16.4.2020 alkaen.

Uudistuksen tavoitteena on kirkastaa uudet arvot henkilöstölle ja samalla sujuvoittaa uusien arvojen omaksumista joustavasti ja tehokkaasti sisäistä intranet blogia, työpajoja ja kyselytutkimusta hyödyntäen.

Uusille arvoille annetaan sopeuttamisaikaa kaksi viikkoa ja noiden kahden viikon aikana on tarkoitus käydä aktiivista vuoropuhelua niin esimiesten kuin työntekijöidenkin kesken mitä uudet arvot käytännössä tarkoittavat.

Ulkoisille sidosryhmille ja asiakkaille tiedotetaan uusista arvoista henkilökunnan arvouudistuksen jälkeen seuraavan kahden kuukauden aikana.


Lisätietoja: 

Joonas Johtaja / toimitusjohtaja

joonas.johtaja@hrmakers.fi

p.0101234589

Veera Viestijä / viestinnän vastuuhenkilö

veera.viestija@hrmakers.fi

p.0101234567

 

Lähteet:

Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. 2012. Tehoa työelämän viestintään. Sanoma Pro. Helsinki.


C)

Viestintäsuunnitelman arvojen lyhyt videoesitys.







 

Kommentit

  1. Moikka,

    Selkeästi ja johdonmukaisesti etenevä suunnitelma :) Kiva, kun olit huomioinut onnistumisen mittaamisen noin konkreettisesti. Hyvä idea myös jalkauttaa arvot yksi kerrallaan. Olit huomioinut työssäsi hienosti työntekijän näkökulman ja vuorovaikutuksen.

    Mari

    VastaaPoista
  2. Viestintäsuunnitelma tosiaan etenee loogisesti. Olisi mielenkiintoista tietää, miten tällainen arvojen jaksottaminen käytännössä onnistuu. Jäin kaipaamaan tarkempaa tietoa siitä, miten henkilöstöä voidaan osallistaa ja millainen vaikutusmahdollisuus heillä on. Nyt tämä osuus jää varsin kevyeksi. Sitouttamisen suuri haaste on siinä, että ihminen ei välttämättä mukisematta sitoudu sellaiseen, mihin ei ole itse päässyt vaikuttamaan.

    Kanavista painottuu intranet. Ehkä muitakin kanavia voisi harkita käytettäväksi, jotta henkilöstön mahdollisuus vuorovaikutukseen varmasti toteutuu. Toki olet taulukkoon kirjannut luonteeseen sekä virallisen että vapaamuotoisen viestinnän luonteen.

    Lähteet olet maininnut, mutta viitteet puuttuvat. Muista aakkostaa lähteet.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti