A)
YRITYKSEN
ARVOJA KOSKEVA VIESTINTÄSUUNNITELMA
Tehtävässä
on tarkoitus luoda 60 henkilön yritykselle arvojen uudistukseen liittyvä
viestintäsuunnitelma. Tehtävän tarkoitus on vastata, että kenelle kaikille
viestitään, mitä viestitään, miksi viestitään, missä kanavissa viestitään,
milloin viestitään, kuka mistäkin viestintäaktiviteetista vastaa ja millä
mittareilla onnistumista mitataan. Yritys on luomassa uuden arvopohjan, johon
työntekijät on tarkoitus sitouttaa. Muutosprosessin viestimiseen on aikaa
henkilöstölle kaksi kuukautta, jonka jälkeen uusi arvopohja julkistetaan
asiakkaille ja yrityskumppaneille.
Organisaatio
Yritys: HR Makers Oy
Henkilöstö: 60 henkilöä
Toimiala: Henkilöstön rekrytointi ja
vuokraus
Strateginen
muutosviestintäsuunnitelma
1.
Viestinnän tavoitteet
Luoda
viestinnän uuden arvopohjan lanseeraus yrityksen intranetissä joustavasti ja
sujuvasti sitouttaen.
2.
Viestinnän seuranta (mittarointi) ja vastuuhenkilöt
Viestinnän
avulla seurataan, että miten henkilöstö sitoutuu annettuihin tavoitteisiin ja
yrityksen uuteen arvomaailmaan.
Viestinnän
vastuuhenkilöinä toimivat viestintävastaava, toimitusjohtaja sekä johtoryhmä,
joihin kuuluvat toimitusjohtajan lisäksi henkilöstöjohtaja, myynti ja
markkinointijohtaja sekä kehitysjohtaja. Henkilöstön kanssa tullaan käymään
keskusteluja siitä, miten arvomaailma toteutuu heidän työssään yhteisten
työpajojen sekä webropol survey -kyselyn avulla.
Viestintäsuunnitelman
jokaiselle arvolle annetaan kaksi viikkoa sitouttamisaikaa ennen uuden arvon
julkistusta. Kahden viikon aikana käydään keskusteluja miten arvopohja toteutuu
heidän työssään ja lopuksi järjestetään kesäkuussa yhteinen arvokysely webropol
survey -työkalua hyödyntäen.
3.
Kohderyhmät
Johtoryhmä
Johtoryhmälle
viestitään muutosprosessin vaiheista ensimmäisenä, josta viesti lähtee
kohdennetusti eri tiimien esimiehille ja heidän alaisilleen.
Kaikkien
tiimien esimiehet
Tiimien
esimiehet saavat työskentelypaketin muutosprosessista, jonka avulla he voivat
käydä keskusteluja muiden työntekijöiden kanssa.
Muut
työntekijät/myyjät/assistentit
Työntekijät
saavat viestintää tiimiensä esimiehiltä, sekä yrityksen käyttämästä
intranetistä.
4.
Muutosprosessin uudet arvot
Viestintä
tehdään uusien arvopohjien läpikäymiseksi. Ideana on saada työntekijät
samaistumaan yrityksen uuteen arvopohjaan.
Arvot
Jatkuva
kehittyminen
Toisten
kunnioittaminen
Vastuullisuus
5.
Kumppanit
Asiakkaille
ja yhteistyökumppaneille tullaan viestimään arvopohjasta ja muutosprosessista
kahden kuukauden työntekijöiden perehdyttämisen jälkeen.
6.
Kanavat
Työntekijöille
viestimisessä tullaan käyttämään pääsääntöisesti:
Intranettiä
ja sieltä luettavaa arvopohja blogia
Muutosprosessin
viestimiseen koko henkilöstölle järjestetään kolme työpajakeskustelua, joissa
yhdessä käydään läpi arvopohjan toteutuminen työntekijöiden päivittäisessä
työssä. Lopuksi järjestetään survey -kysely, jonka tavoitteena on mittaroida
viestinnän suunnitelmallisuutta, läpinäkyvyyttä, käytännön toteutusta ja
onnistumista.
7.
Käytännön toteutus ja suunnitelma
Sisäisessä
intranetissä viestinnän vastuuhenkilö julkaisee arvopohjan aikataulun
mukaisesti ja käy tiivistaä blogikeskustelua aiheesta toimitusjohtajan ja
johtoryhmän antamien ohjeiden mukaisesti.
Strateginen
viestintäsuunnitelma
Arvot |
Kehittyminen |
Kunnioittaminen |
Vastuullisuus |
Tavoite |
Uudet arvot/ jalkautus |
Uudet arvot/ jalkautus |
Uudet arvot/ jalkautus |
Luonne |
Virallinen ja vapaamuotoinen |
Virallinen ja vapaamuotoinen |
Virallinen ja vapaamuotoinen |
Kenelle viestitään
|
Sisäinen henkilöstö |
Sisäinen henkilöstö |
Sisäinen henkilöstö |
Mitä viestitään |
Itsensä kehittämisestä ja kehittymisestä |
Eettisyys, kunnioitus ja arvostus |
Taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen
vastuu |
Miksi viestitään |
Osana uutta arvopohjaista viestintästrategiaa |
Osana uutta arvopohjaista viestintästrategiaa |
Osana uutta arvopohjaista viestintästrategiaa |
Missä kanavissa viestitään |
Intranet |
Intranet |
Intranet |
Milloin viestitään |
16.4-30.4.2020 |
1.5.-15.5.2020 |
16.5-31.5.2020 |
Kuka vastaa |
Viestinnän vastuuhenkilö, Toimitusjohtaja |
Viestinnän vastuuhenkilö, Toimitusjohtaja |
Viestinnän vastuuhenkilö, Toimitusjohtaja |
Millä mitataan |
Työpajat, kyselytutkimus |
Työpajat, kyselytutkimus |
Työpajat, kyselytutkimus |
(Juholin 2013, 149).
Lähteet:
Juholin,
E. 2013. Communicare!. Kasva viestinnän ammattilaiseksi. Vitale Oy. Kopijyvä.
Viestijät. 2017. Miksi viestintää mitatataan. Luettavissa: https://viestijat.fi/miksi-viestintaa-mitataan/#629b49df. Luettu: 9.10.2020
B)
Hyvä uutinen sisältää aina yhden uutisen eli yhden kärjen. Useammat
kärjet vievät uutiselta tehoa, jolloin niistä on hyvä laatia omat tiedotteensa.
Hyvä otsikko houkuttelee ja puhuttelee, huono karkottaa. Hyvästä tiedotteesta löytyy
aina lähettäjän nimi, tiedotteen luonne, päiväys, otsikko, ingressi, teksti ja lisätiedot.
(Lohtaja-Ahonen & Kaihovirta-Rapo. 2012, 95, 97, 99, 101).
HR Makers Oy
Henkilöstöuutinen
1.4.2020
Organisaatiot sisäiset arvot uudistuvat!
HR Makersin arvot uudistuvat asteittain 16.4.2020 alkaen.
Uudistuksen tavoitteena on kirkastaa uudet arvot henkilöstölle ja samalla
sujuvoittaa uusien arvojen omaksumista joustavasti ja tehokkaasti sisäistä
intranet blogia, työpajoja ja kyselytutkimusta hyödyntäen.
Uusille arvoille annetaan sopeuttamisaikaa kaksi viikkoa ja noiden
kahden viikon aikana on tarkoitus käydä aktiivista vuoropuhelua niin esimiesten
kuin työntekijöidenkin kesken mitä uudet arvot käytännössä tarkoittavat.
Ulkoisille sidosryhmille ja asiakkaille tiedotetaan uusista arvoista
henkilökunnan arvouudistuksen jälkeen seuraavan kahden kuukauden aikana.
Lisätietoja:
Joonas Johtaja / toimitusjohtaja
joonas.johtaja@hrmakers.fi
p.0101234589
Veera Viestijä / viestinnän vastuuhenkilö
veera.viestija@hrmakers.fi
p.0101234567
Lohtaja-Ahonen, S. &
Kaihovirta-Rapo, M. 2012. Tehoa työelämän viestintään. Sanoma Pro. Helsinki.
C)
Viestintäsuunnitelman arvojen lyhyt videoesitys.
Moikka,
VastaaPoistaSelkeästi ja johdonmukaisesti etenevä suunnitelma :) Kiva, kun olit huomioinut onnistumisen mittaamisen noin konkreettisesti. Hyvä idea myös jalkauttaa arvot yksi kerrallaan. Olit huomioinut työssäsi hienosti työntekijän näkökulman ja vuorovaikutuksen.
Mari
Viestintäsuunnitelma tosiaan etenee loogisesti. Olisi mielenkiintoista tietää, miten tällainen arvojen jaksottaminen käytännössä onnistuu. Jäin kaipaamaan tarkempaa tietoa siitä, miten henkilöstöä voidaan osallistaa ja millainen vaikutusmahdollisuus heillä on. Nyt tämä osuus jää varsin kevyeksi. Sitouttamisen suuri haaste on siinä, että ihminen ei välttämättä mukisematta sitoudu sellaiseen, mihin ei ole itse päässyt vaikuttamaan.
VastaaPoistaKanavista painottuu intranet. Ehkä muitakin kanavia voisi harkita käytettäväksi, jotta henkilöstön mahdollisuus vuorovaikutukseen varmasti toteutuu. Toki olet taulukkoon kirjannut luonteeseen sekä virallisen että vapaamuotoisen viestinnän luonteen.
Lähteet olet maininnut, mutta viitteet puuttuvat. Muista aakkostaa lähteet.